Monday 17 October 2011

RAMBUT GUGUR DAN BOTAK.....APA PUNCANYA?


http://kaminomoto.org/wp-content/uploads/2011/05/botak-rambut.jpg
Alopecia (Botak Setempat)

Apa itu Alopecia ?
http://pacitey.com/wp-content/uploads/2010/01/rambut-botak-gugur-211x300.jpg
Alopecia merupakan satu penyakit keguguran rambut atau lebih dikenali sebagai “Botak Setempat”. Keadaan ini berlaku secara pantas tanpa kita menyedari terdapat satu tompokkan kepala yang botak. Biasanya tompokkan botak ini adalah sebanyak 3 inci. Punca utama berlakunya gejala ini adalah disebabkan tekanan ataupun di sebabkan keturunan (herediter).
Botak setempat ini boleh mengakibatkan pelbagai penyakit. Antara contoh yang dapat dilihat ialah kutu kepala boleh menusuk masuk ke dalam liang rambut. Botak temporer tidak seperti botak (herediter), Botak (herediter) akan sembuh selepas di rawat. Kesan akibat luka yang dalam atau kesan terbakar juga boleh mengakibatkan Alopecia. “Botak” merupakan penyakit yang bersifat menyeluruh umumnya boleh mengakibatkan serangan penyakit tifus. Tompokkan botak adalah di merata tempat.
Terdapat beberapa jenis kebotakan. Antaranya ialah:-
* Alopesia areta
* Alopesia tarikan
* Pseudopelada (Alopecia berparut)
* Tinea Capitis
Alopesia areta
Alopecia areta ialah keadaan rambut yang gugur secara bergumpal dan gugur secara tiba-tiba. Ia disebabkan banyak folikel terlalu cepat memasuki fasa rehat iaitu fasa sebelum rambut gugur. Ia dikategorikan sebagai gangguan autoimun (kecelaruan sistem imun badan yang menyebabkan pelbagai masalah).
Alopesia tarikan
Alopecia tarikan ialah keguguran rambut disebabkan tekanan berlebihan pada setiap helaian rambut, contohnya tarikan terlalu kuat. Jika anda menarik rambut secara kuat ia akan mengakibatkan tekanan. Tekanan berlebihan ini akan menyebabkan rambut tertarik keluar dan ia boleh merosakkan folikel rambut.
Pseudopelada (Alopecia berparut)
Jenis kebotakan Pseudopelada (Alopecia berparut) jarang berlaku. Kebiasaanyan berlaku pada wanita dan kadangkala membabitkan kanak-kanak. Kesan kebotakan akibat keguguran rambut jenis ini boleh dilihat dengan jelas dianggap serius.
Tinea Capitis
Kebotakan jenis Tinea Capitis ini pula adalah kebotakan jenis berkurap. Jangkitan ini disebabkan oleh jangkitan fungus. Fungus adalah sejenis benda hidup yang hidup dengan haiwan perliharaan seperti kucing, anjing, lembu dan lain-lain lagi. Fungus tidak mendatangkan masalah kepada haiwan tetapi mendatangkan masalah jika fungus berpindah kepada manusia.
KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK PRODUK HOMEOPATHY RAMBUT GUGUR DAN BOTAK
http://3.bp.blogspot.com/_AomIg2-Ao9g/TPJJa5RLn8I/AAAAAAAAApg/fA45cJ5F1bU/s1600/bio%2Bbotak%2B200px.JPG

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

PESANAN PENTING BUAT PENGUNJUNG LOVE HOMEOPATHY

JIKA ANDA RAGU UNTUK MEMBELI PRODUK SECARA ONLINE ATAU ANDA PERTAMA KALI ATAU TIDAK PERNAH MEMBELI SECARA ONLINE ANDA TIDAK PERLU BIMBANG, SILA SIMPAN RESIT PEMBAYARAN ANDA SEWAKTU ANDA BANK IN DI MESIN ATM ATAU TRANSFER DUIT.ANDA BOLEH MEMBUAT LAPORAN POLIS JIKA PRODUK ANDA TIDAK SAMPAI KE TANGAN ANDA "KEPUASAN ANDA KEUTAMAAN KAMI"

Dapatkan info terbaru via Facebook. Silahkan klik LIKE / SUKA.

Powered By Blogger Widgets and Blogger Tutorials

KLIK PADA BANNER UNTUK INFO TERKINI

ads

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please Give Me BackLink If You Want To Copy http://www.prince91.com/2011/06/tutorial-1-tak-nak-orang-copy-entry.html#ixzz1rvLo59a4 Under Creative Commons License: Attribution
Please Give Me BackLink If You Want To Copy http://www.prince91.com/2011/06/tutorial-4-tak-nak-orang-copy-entry.html#ixzz1rvNxbWYB Under Creative Commons License: Attribution
Elegant Rose - Working In Background
 
Designed by ♥ WWW.MYRAVEA.COM ♥