Thursday 1 November 2012

Tidur Untuk Kesihatan


TIDUR yang tidak mencukupi dan berkualiti dipercayai antara punca utama gangguan kesihatan.Oleh itu, tidurlah dengan secukupnya.Tidur adalah cara paling efektif untuk merehatkan badan.mengikut kajiann, 50 peratus fungsi sistem pertahanan badan boleh merosot apabila kita tidak cukup tidur.Ini kerana ketika kita tidur sistem imun dari badan kita bekerja untuk memperbaiki dan menghasilkan sel baru.Jesteru,ikuti tip ini untuk tidur yang berkualiti demi kesihatan anda hari esok.

1. Elakkan menonton televisyen sebelum tidurMenonton televisyen di bilik tidur tidak digalakkan.Berdasarkan kajian,kuantiti tidur terjejas apabila set televisyen diletakkan di bilik tidur.Jesteru,pastikan fungsi bilik tidur sebgai ruangan peribadi yang selesa tidak berubah.

2. Tukr bantal dan tilam.
Kebanyakan daripada kita menggunakan bantal dan tilam yang sama dari tahun ke tahun.Oleh itu,gantikannya kepada yang baru dan selesa untuk memperoleh tidur yang berkualiti.


3. Jauhi pengambilan kafein.
Tahukah anda walau sedikit pengambilan kafein antara 10 hingga  12jam sebelum tidur,boleh menyebabkan anda sukar untuk tidur.Untuk itu,jauhi kafein dan lebihkan pengambilan air kosong untuk mengelakkan kesukaran melelapkan mata.Bahkan,air kosong akan memperbaiki perjalanan darah anda.

4. Dengan muzik yang menenangkan.
Alunkan muzik jazz dan pasangkan lampu tidur untuk mendapatkan suasana bilik tidur yang mendamaikan.

5. Cipta 'ritual' masa tidur.
Mandi dengan wangian aromaterapi,meditasi dan yoga adalah antara aktiviti yang boleh dilakukan sebelum tidur.Lakukan dengan kerap agar tubuh badan dan minda anda menerima 'isyarat' ini sebagai masa untuk berehat.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

PESANAN PENTING BUAT PENGUNJUNG LOVE HOMEOPATHY

JIKA ANDA RAGU UNTUK MEMBELI PRODUK SECARA ONLINE ATAU ANDA PERTAMA KALI ATAU TIDAK PERNAH MEMBELI SECARA ONLINE ANDA TIDAK PERLU BIMBANG, SILA SIMPAN RESIT PEMBAYARAN ANDA SEWAKTU ANDA BANK IN DI MESIN ATM ATAU TRANSFER DUIT.ANDA BOLEH MEMBUAT LAPORAN POLIS JIKA PRODUK ANDA TIDAK SAMPAI KE TANGAN ANDA "KEPUASAN ANDA KEUTAMAAN KAMI"

Dapatkan info terbaru via Facebook. Silahkan klik LIKE / SUKA.

Powered By Blogger Widgets and Blogger Tutorials

KLIK PADA BANNER UNTUK INFO TERKINI

ads

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please Give Me BackLink If You Want To Copy http://www.prince91.com/2011/06/tutorial-1-tak-nak-orang-copy-entry.html#ixzz1rvLo59a4 Under Creative Commons License: Attribution
Please Give Me BackLink If You Want To Copy http://www.prince91.com/2011/06/tutorial-4-tak-nak-orang-copy-entry.html#ixzz1rvNxbWYB Under Creative Commons License: Attribution
Elegant Rose - Working In Background
 
Designed by ♥ WWW.MYRAVEA.COM ♥