Thursday 15 November 2012

6 Tips Pemakanan sihat Dan Langsing


Untuk  mendapatkan tubuh badan yang langsing,ada diantara anda yang sanggup menahan lapar .Bagaimanapun,ini bukanlah cara terbaik kerana kesannya anda akan menjadi kurang bertenaga,kurang aktif dan tidak mendapatkan zat-zat makanan yang seimbang untuk tubuh.Berikut adalah panduan pemakanan yang boleh anda praktikkan untuk mendapatkan bentuk tubuh idaman tanpa perlu menahan lapar.

1. Makan dengan teratur
  • Biasakan makan mengikut waktu makan,iaitu sarapan ,makan tengahari,minum petang dan makan malam.
  • Elakkan daripada melambatkan waktu makan kerana keadaan ini akan menyebabkan anda mengambil makanan yang berlebihan pada waktu makan yang seterusnya disebabkan terlalu lapar.
2. Hadkan kuantiti makanan
  • Hadkan jumlah pengambilan makanan terutama makanan yang kaya dengan karbohidrat seperti nasi dan roti.Gantikan makanan tersebut dengan buah-buahan dan sayur-sayuran.
3. Jangan makan sambil menonton
  • Tabiat atau amalan ini akan membuatkan anda mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak tanpa sedar kerana leka menonton.
4. Kunyah dan makan secara perlahan-lahan
  • Amalan ini baik untuk percernaan di samping dapat mengawal anda  daripada mengambil makanan dalam kuantiti yang banyak kerana telah kenyang.
5. Kemaskan segera meja makan
  • Kemaskan segera meja makan apabila telah selesai makan kerana baki makanan yang masih terhidang boleh menyebabkan anda ingin makan lagi.
6. Berhenti mengunyah makanan ringan
  • Makanan ringan bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan tetapi juga akan menjadi penyebab kepada masalah berat badan  sekiranya diambil dengan kuantiti yang banyak.
 Untuk mendapatkan bentuk badan dan berat badan idaman anda,sila klik pada gambar di bawah ini...



0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

PESANAN PENTING BUAT PENGUNJUNG LOVE HOMEOPATHY

JIKA ANDA RAGU UNTUK MEMBELI PRODUK SECARA ONLINE ATAU ANDA PERTAMA KALI ATAU TIDAK PERNAH MEMBELI SECARA ONLINE ANDA TIDAK PERLU BIMBANG, SILA SIMPAN RESIT PEMBAYARAN ANDA SEWAKTU ANDA BANK IN DI MESIN ATM ATAU TRANSFER DUIT.ANDA BOLEH MEMBUAT LAPORAN POLIS JIKA PRODUK ANDA TIDAK SAMPAI KE TANGAN ANDA "KEPUASAN ANDA KEUTAMAAN KAMI"

Dapatkan info terbaru via Facebook. Silahkan klik LIKE / SUKA.

Powered By Blogger Widgets and Blogger Tutorials

KLIK PADA BANNER UNTUK INFO TERKINI

ads

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please Give Me BackLink If You Want To Copy http://www.prince91.com/2011/06/tutorial-1-tak-nak-orang-copy-entry.html#ixzz1rvLo59a4 Under Creative Commons License: Attribution
Please Give Me BackLink If You Want To Copy http://www.prince91.com/2011/06/tutorial-4-tak-nak-orang-copy-entry.html#ixzz1rvNxbWYB Under Creative Commons License: Attribution
Elegant Rose - Working In Background
 
Designed by ♥ WWW.MYRAVEA.COM ♥